TY - JOUR ID - 256 TI - پیش بینی تنش القایی در پوشش بتنی سنگهای مستعد تورم بااستفاده از سیستم استنتاج تطبیقی نرو-فازی JO - روش های تحلیلی و عددی در مهندسی معدن JA - ANM LA - fa SN - 2251-6565 AU - دوست محمدی, رامین AU - موسوی, مهدی AD - دانشگاه زنجان AD - دانشگاه تهران Y1 - 2011 PY - 2011 VL - 1 IS - 1 SP - 29 EP - 36 KW - تنش در پوشش بتنی تونلها KW - روش جبران KW - جک های تخت KW - سیستم استنتاج تطبیقی نرو-فازی DO - N2 - پوشش بتنی تونلهای حفر شده در زمینهای مستعد تورم تحت تنش تابع زمان قرار دارد. یکی از روشهای تعیین مقدار تنش، استفاده از روش جبران و نصب جکهای تخت می باشد. در این روش ابتدا یک جفت پین اندازه‌گیری بر روی سطح پوشش بتنی در دو طرف محل شکافی که بعدا ایجاد خواهد شد نصب می‌گردند. فاصله بین این پینها توسط یک جابجایی‌سنج دقیق ثبت می‌شود. سپس یک شکاف توسط یک اره مدور الماسه‌ای در محل از پیش تعیین شده مابین دو پین ایجاد می‌گردد. در اثر این شیار، تنشها در بتن آزاد شده که عموما منجر به همگرایی پینها می‌شود. سپس یک سلول فشار هیدرولیکی (جک تخت) در داخل شکاف قرار گرفته و به یک پمپ هیدرولیکی وصل می‌گردد. در نهایت جک تخت بارگذاری شده تا تغییر شکل ایجاد شده به حالت اولیه خود باز گردد و بدین ترتیب تنش القایی در پوشش تعیین می گردد. رفتار متغیر و تابع زمان زمین های نرم در فضاهای زیرزمینی بیانگر این مطلب است که در صورت استفاده از روش جبران، بایستی ابزارهایی مانند پمپ را به صورت دوره ای و در طول سالها به محل مطالعه حمل و زمان زیادی را صرف قرائت نمود. در این تحقیق توانایی سیستم استنتاج تطبیقی نرو-فازی (انفیس) در تخمین آسان و سریع این تنش سنجیده و تایید می شود. آزمایشهای تعیین تنش در پوشش بتنی تونل تهویه مغار نیروگاه سد مسجد سلیمان به عنوان مورد مطالعاتی این تحقیق استفاده شده است. استفاده از این روش، طراح را قادر می سازد تا تنش در پوشش را بوسیله قرائت فاصله بین پین ها پیش بینی نماید. UR - https://anm.yazd.ac.ir/article_256.html L1 - https://anm.yazd.ac.ir/article_256_941c08ef269d87e317c29dc227909b82.pdf ER -