پیش‌بینی شدت آسیب‌پذیری ساختمان‌ها در اثر نشست ناشی از تونلسازی با مطالعه رفتار ژئومکانیکی محیط دربرگیرنده

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

عضو هیات علمی دانشگاه لرستان

چکیده

مهمترین چالش تونلسازی شهری مواجهه با نشست و اثرات مخرب ان بر ساختمان‌های اطراف است که ممکن است پیامدهای مالی و اجتماعی نامطلوب فراوانی داشته باشد. پارامترهای ژئوتکنیکی محیط‌های آبرفتی تاثیر قابل توجهی بر جابجایی‌ها و حرکت خاک و در نتیجه نشست سطح زمین دارد. بنابراین مطالعه ارتباط پارامترهای ژئوتکنیکی و چگونگی رفتار تغییرشکل محیط راهکار مفیدی برای پیش بینی شدت آسیب وارد بر ساختمان‌ها است. در این مقاله تأثیر پارامترهای ژئوتکنیکی بخش شرقی-غربی تونل خط 7 مترو تهران بر نشست ناشی از تونلسازی و اثرات متعاقب آن بر شدت آسیب وارد بر ساختمان‌های مجاور بررسی شد. شدت آسیب ساختمان‌ها به ازای پارامترهای ژئوتکنیکی براساس پارامترهای تغییرشکل ساختمان ارزیابی شد. نتایج نشان می‌دهد شدت آسیب ساختمان‌ها به‌طور قابل توجهی به تغییرات مدول الاستیسیته خاک حساس است و تغییرات اندک مدول الاستیسیته منجر به تغییر آسیب ساختمان از آسیب‌های ساختاری شدید (آسیب رده-های 4 و 5) به آسیب‌های غیرساختاری و جزئی (آسیب‌های رده 0 و 1) می‌شود. تغییرات زاویه اصطکاک داخلی تاثیر کمی بر پارامترهای تغییرشکل ساختمان دارد و شدت آسیب‌های ساختمان را به‌طور قابل توجهی تغییر نمی‌دهد. همچنین افزایش تاثیر چسبندگی لایه‌های خاک بر شدت آسیب ساختمان بیشتر از زاویه اصطکاک داخلی و کمتر از مدول الاستیسیته خاک است که می‌تواند رده آسیب‌های ساختمان را از آسیب‌های نسبتا شدید تا آسیب‌های متوسط کاهش دهد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Predicting the intensity of the buildings vulnerability due to tunneling induced settlement by studying the geomechanical behavior of the surrounding medium

نویسنده [English]

  • farshad kolivand
Mining Engineering Department, Faculty of Engineering, Lorestan University, Khorramabad, Iran
چکیده [English]

Predicting the intensity of the buildings vulnerability due to tunneling induced settlement by studying the geomechanical behavior of the surrounding medium





The main challenge in urban tunneling is dealing with settlement and its destructive effects on adjacent buildings, which can have unfavorable significant financial and social consequences. The geotechnical parameters of alluvial environments have a significant effect on soil displacements and movement, and consequently ground settlement. Therefore, studying the correlation between geotechnical parameters and the behavior of the surrounding medium can provide useful insights for predicting the intensity of damage to buildings. In this paper, the influence of geotechnical parameters in the east-west section of Tehran Metro Line 7 tunnel on tunneling induced settlement and its subsequent effects on the intensity of damage to nearby buildings was investigated. The damage severity of buildings was assessed based on deformation parameters of the buildings. The results show that the damage severity of buildings is significantly affected by variations in the soil's elastic modulus, and slight changes in the elastic modulus lead to change in the severity building damage from severe structural damage (classes 4 and 5 damage) to non-structural damage (classes 0 and 1 damage). Changes in the internal friction angle have a minimal effect on deformation parameters of the buildings and do not significantly alter the intensity of building damage. Furthermore, the increase in soil cohesion has a greater impact on the intensity of building damage compared to the internal friction angle but less than the soil's elastic modulus. This can reduce the category of building damage from relatively severe damage to moderate damage.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Urban tunneling
  • building damage
  • geotechnical properties
  • building deformation
  • numerical modelling

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 14 مهر 1403
  • تاریخ دریافت: 29 اردیبهشت 1403
  • تاریخ بازنگری: 11 تیر 1403
  • تاریخ پذیرش: 14 مهر 1403